Diskuzní fórum a recenze
Tento článek na téma diskuzní fóra a hodnota jejich recenzí vkládaných na internetu jsem zveřejnil z důvodu možnosti vysvětlení problematiky těchto portálů a také proto, že se to bezesporu nejen nás také týká. Portály jsou cílené na daná témata a tím mají sloužit k diskuzi na danou oblast a její problematiku a také pro ohodnocení výrobku či služby. V naší oblasti jsou tato diskuzní fóra zaměřená na sanace vlhkého zdiva. Diskuze či recenze by měla přinášet vzájemnou osvětu, předávat si rady, postřehy, poznatky a názory na různé technologie a zkušenosti s nimi atd. Čili tyto portály považuji v těchto případech za bezesporu užitečné. Až potud je vše dobré, dalo by se říci velmi prospěšné a přínosné pro jednotlivé aktivní, ale ve většině případů návštěvníků těchto portálů, spíše pasivní aktéry a čtenáře.
Ale tato diskuzní fóra se, jako skoro vše, dají zneužít k různým zájmům, bezplatné a přesto účinné reklamě a nekalým praktikám. Velmi často se vyskytující praktiky jsou v podstatě dvě. Někoho či něco poškodit anebo naopak si bezplatně dělat reklamu. Pokud chce kdosi (konkurence, nepřející soused apod.) někomu udělat špatnou reklamu a poškodit výrobek, práci, službu a tím zejména firmu, tak není bohužel vůbec problém na těchto portálech tohoto docílit.
Co ale v oblasti stavební? Počítáme s těmito praktikami, tak jako je to u recenzí hotelové degustace či zázračného krému? Promiňte mi tento použitý příměr, ale jen chci poukázat na fakt, že obrana na pomluvu je těžká, respektive stín pochybování již nezmizí, ač budete reagovat na tyto příspěvky sebevěrohodněji a odborněji a naopak, pro bezplatnou a vcelku účinnou reklamu, chválení své práce, výrobku, služby stačí těmto „inzerentům“ pár minut. Za dlouhá léta v oblasti obchodu, tj. naší výroby a prodeje sanačních materiálů, ale i praxe realizací staveb jsem zaregistroval jeden jediný negativní příspěvek a tím, že byť tento jeden negativní příspěvek by nás nemusel jakkoliv znepokojovat, opak je pravdou. Své úvahy zveřejňuji jako prevenci možných vyvolávaných předsudků či závěrů a doufám i jako podnět pro zamyšlení.
Pro úplnější rozbor mého názoru na recenze a diskusní fóra bych neměl zapomenout ještě na skupinu spokojených zákazníků. Spokojení zákazníci nemají potřebu výrobek, službu, a opět tím firmu, až na výjimky, veřejně chválit. Berou to jako samozřejmost. To je ale naprosto pochopitelné. Když si koupí zákazník cokoli na trhu a je s daným výrobkem, věcí, službou atd. spokojen, nemá mnoho důvodů na internetu výrobek či službu chválit. To je přirozené a vůbec se tomu není důvod divit a ani, dle mého názoru, by žádný výrobce či poskytovatel služby toto neměl očekávat. Ale abych nezapomněl ještě na dvě a asi poslední mě napadající úvahy. Ta jedna je, že samozřejmě nejsou jen recenze vymyšlené a zkreslené, jsou i pravdivé, ať v pochvalné či záporné rovině.
Další myšlenka, která mne napadá v souvislosti s diskuzemi je ta, že když si někdy pročítám některé názory, komentáře, např. na technologie a postupy používané v oblasti sanace vlhkého zdiva, někteří lidé vkládající svůj příspěvek komentují určitá témata zásadně skepticky a neodborně a tím celá možná diskuze tak trochu pozbývá smysl či nesprávně ovlivňuje ostatní čtenáře, a to je škoda. Ale taktéž se v těchto fórech/diskusích najdou i fundované a odborné názory. Takže můj rozbor míry přínosu diskusí, názorů a recenzí na těchto fórech pro laickou veřejnost je ten, že by si jejich čtenáři měli zachovat určitý nadhled nad některými příspěvky a pokusit se načerpat potřebné informace, a tyto jimi načerpané informace ještě probrat se specialisty. Tím ale nechci znevažovat diskusní fóra založená na danou tématiku, avšak výše uvedená úskalí těchto diskuzních a hodnotících portálů jsou opravdová. Poslední můj názor na recenzní portály je ten, že firma, která má určitý obrat a zajímavost na trhu, ale není na recenzních/ zákazníky hodnotících portálech, je to možná indicie pro budoucího zákazníka, že firma má určitou obavu z jejich poskytovaných služeb a tím následně přibývajících hodnocení, a to je na zamyšlenou, proč? Pokud má ale firma na recenzních portálech ohodnocení/ recenze ověřenými odběrateli, ne v desítkách, ale stovkách ohodnocení, tak na tato hodnocení se může budoucí zákazník vcelku spolehnout..
Jiří Schwarz – jednatel společnosti
TRUMF sanace s.r.o.
TRUMF sanace s.r.o.